Sociale sokken

Unieke sokken ontworpen door kunstenaars met geleefde ervaring, met een bijzonder verhaal. Voor elk verkocht paar maken zij een donatiepaar in een sociale fabriek, op een duurzame en sociale manier.

Een kenmerkende impact startup is Let’s Do Goods. Dit sociale sokkenbedrijf verkoopt niet alleen duurzame en prachtig ontworpen sokken, maar doneert daarnaast voor ieder verkocht paar sokken een paar aan het Leger des Heils. Ook worden de sokken ontworpen door kunstenaars met een verhaal (dakloosheid, psychiatrie, verslaving). Oprichter Niels Hermus vertelt over zijn bedrijf.

 

Toegang tot breed netwerk

Terwijl Let’s do Goods al zo’n vier jaar bestaat, is het bedrijf nog altijd aan de weg aan het timmeren wanneer het gaat om nieuwe klanten en naamsbekendheid. Deelname aan Startups for Society was daarom een goede manier om hiervoor te zorgen, legt Niels uit. “Onze deelname kwam vanuit een nominatie voor de Junior BOV trofee, een prijs voor jonge ondernemers. Deze wonnen we niet, maar we stonden die dag wel op het podium.”

“Op dat event zijn we gelinkt met Startups for Society. Hier volgden een aantal goede brainstormsessies uit, waarbij gekeken werd naar waar wij behoefte aan hadden. Via Startups for Society kregen wij direct toegang tot een breed netwerk en kennis. Dat bleek zeer waardevol, want binnen no-time was ons netwerk uitgebreid met een grote groep impactondernemers uit de regio.”

Impact areas

"Via Startups for Society kregen wij direct toegang tot een breed netwerk en kennis. Coaching vanuit hen is zeer waardevol. Binnen no-time was ons netwerk uitgebreid met een grote groep impact ondernemers uit de regio."

Niels Hermus
, Founder Let’s do Goods

Het idee achter Let’s do Goods

Vier jaar geleden stond Niels Hermus op het punt om -na een mislukt project- 600 paar onverkoopbare sokken weg te gooien. Hij besloot om ze naar het Leger des Heils te brengen. Daar hoorde hij over het grote tekort aan sokken in de opvangcentra, een inzicht dat hem wakker schudde. “Sokken worden bijna nooit gedoneerd, omdat ze versleten of incompleet zijn. Terwijl als je op straat leeft, je juist ontzettend veel behoefte hebt aan goede sokken,” vertelt Niels.

Niels bedacht dat het wel heel tof zou zijn wanneer hij met kunstenaars van de straat een sokkencollectie zou kunnen ontwerpen. In samenwerking met het Living Museum in Tilburg – een initiatief waar mensen via creatieve activiteiten kunnen ontsnappen aan de zorgen van de dag – begon Niels ontwerpen te ontwikkelen met deze kunstenaars. “We zagen dat er een bovengemiddeld percentage creativiteit is in deze doelgroep. Het leek me geweldig om samen met hun sokken te ontwerpen die iets teruggeven aan de samenleving,” legt hij uit.

 

Groeien en professionaliseren

Zo groeide Let’s do Goods in de afgelopen jaren uit tot een onderneming met impact op zowel nationaal als internationaal niveau. “We begonnen met donaties in Nederland, maar inmiddels zijn we actief in België en zelfs New York. Binnenkort lanceren we sokken in Berlijn,” zegt Hermus trots. Toch kwamen met deze groei ook nieuwe uitdagingen, zoals de behoefte om de productie en bedrijfsprocessen te verbeteren.

“Voor de toekomst wil Let’s do Goods nög meer sokken doneren; Warme voeten voor iedereen!” Maar ook verdere professionalisering en groei staan op de agenda, vertelt Niels trots. “Het verhaal staat, maar wil je écht impact maken, dan moet je groeien door het op een professionele manier aan te pakken.” zegt Hermus. In het afgelopen jaar verhuisde het bedrijf naar een eigen pand, compleet met magazijn en ruimte voor uitbreiding. “We zitten nu in een bedrijfspand met een roldeur en een magazijn. Het voelt als een echt bedrijf.”

 

Wil jij maatschappelijke uitdagingen aanpakken en omzetten in een duurzame onderneming? Wij zijn er voor jou.

Ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen op jouw weg naar succes!

betrokken business
coaches & experts

Business Coach

Christian van Hulten

christianvanhulten@midpointbrabant.nl